Chwila z Logopedą
Logopedia w Przedszkolu
Zajęcia z terapii logopedycznej w naszym przedszkolu
prowadzone są przez Panią mgr Annę Tarczewską
INFORMACJA LOGOPEDY DOTYCZĄCA ORGANIZACJI ZAJĘĆ
Zeszyty Dzieci wkładane są po zajęciach do półek na szatni.
Dziecko zabiera zeszyt do domu i przynosi na każde zajęcia
PLAN PRACY LOGOPEDY
PONIEDZIAŁEK – 08:00-11:30
WTOREK – 08:00-12;00
Zainteresowanych Rodziców proszę o kontakt tel w podanych
wyżej godzinach pod nr 52 318 95 32
Logopeda
A.Tarczewska
Co każdy Rodzic powinien wiedzieć?
Wskazówki dla Rodziców...
- Zaobserwuj, czy twoje dziecko reaguje na dźwięki, ponieważ prawidłowy słuch jest warunkiem rozwoju mowy. Pamiętaj, że dziecko najpierw uczy się słuchać, a później mówić. Jeśli słuch twojego dziecka jest nieprawidłowy, bez właściwej pomocy – udzielonej jak najwcześniej – nie możliwy będzie rozwój mowy. Słuch w procesie przyswajania mowy ma największe znaczenie.
- Zwracaj uwagę, czy dziecko podczas snu oddycha nosem. Jeżeli oddycha ustami, poproś pediatrę o ustalenie przyczyny. Nieprawidłowy tor oddychania ( oddychanie przez usta) może być skutkiem np. obniżonego napięcia mięśniowego lub powiększonego migdałka. Taki sposób oddychania determinuje nieprawidłową wymowę.
- Mów do dziecka już od pierwszych chwil jego życie. Większość dzieci w pierwszym roku życia nie wymawia jeszcze słów, jednak sygnalizuje swoje potrzeby i w celu ich zaspokojenia prowadzi „dialog” z rodzicami. Zawsze reaguj i nawiązuj z dzieckiem rozmowę. Mów dziecku, co przy nim robisz i co dzieje się wokół niego.
- Zwracając się do dziecka, unikaj spieszczeń i przesadnych zdrobnień ( mowy dziecinnej tzw. Języka nianiek ). Dostarczaj mu prawidłowego wzorca wymowy. Jeśli sam posiadasz wady wymowy, pracuj nad nimi i je koryguj, ponieważ dziecko naśladuje wzorzec mowy i wymowy najbliższych.
- Mówiąc do dziecka zwracaj uwagę, aby widziało twoją twarz – będzie wówczas miało okazję do obserwowania ruchu i układu ust oraz do naśladowania cię. Mimika jest również uniwersalnym sposobem komunikowania się dziecka ze światem.
- Mamo, karm swoje dziecko piersią. Naturalne karmienie zapewni mu prawidłowy rozwój mięśni żuchwy, mięśnia okrężnego ust i prawidłowy rozwój zgryzu. Za czynność jedzenia i mówienia odpowiedzialne są te same mięśnie. Dziecko karmione sztucznie może mieć trudności z pionizacją języka, sprawnością warg i napięciem policzków, w przeciwieństwie do dzieci karmionych naturalnie.
- Unikaj podawania dziecku smoczka. Uważaj ,by nie ssało palca. Następstwem tego mogą być wady zgryzu i w konsekwencji – wymowy. Jeżeli dziecko musi używać smoczka, pamiętaj aby stosować go jak najkrócej i rozstać się z nim pod koniec pierwszego roku życia, kiedy wygasa silny ruch ssania.
- Możesz wpłynąć na prawidłowy rozwój narządów mowy dziecka, regularnie wykonując delikatny masaż twarzy ( policzków, warg i żuchwy). Przed przystąpieniem do masażu połóż lub posadź dziecko w wygodnej pozycji, ręce natłuść oliwką. Masaż wykonuj palcami bardzo delikatnie, stopniowo zwiększając jego natężenie poprzez głaskanie, ugniatanie palcami i delikatne oklepywanie opuszkami palców.
- Zwróć uwagę na budowę i ruchomość narządów artykulacyjnych ( języka, podniebienia i warg) Przykładowo jeżeli czubek języka ma wcięcie w kształcie serduszka, świadczy o skróconym wędzidełku podjęzykowym, zatem pionizacja języka będzie utrudniona lub nawet niemożliwa, co za tym idzie- niemożliwa będzie także poprawna realizacja następujących głosek : l, r ,sz, ż, cz, dż. W takim przypadku niezbędna jest pomoc logopedyczna.
- Ucz dziecko słów poprzez zabawę, wykorzystując ku temu każdą sytuację np. spacery, posiłki, zabiegi pielęgnacyjne, kąpiel, ubieranie. Wielokrotnie powtarzaj nazwy przedmiotów znajdujących się w jego otoczeniu, aby utrwalić wzorzec słuchowy słów.
- Śpiewaj dziecku piosenki, wyliczanki, ucz wierszyków i jak najczęściej baw się z nim, angażując zmysły : słuchu, wzroku i dotyku. Zadbaj także o jego rozwój ruchowy, który ma bezpośredni wpływ na prawidłowy przebieg rozwoju mowy. Zabawy takie jak głuchy telefon, ciuciubabka , ciepło- zimno nie tylko zapewnią pozytywną dawkę emocji, ale także w prosty sposób wpłyną na rozwój komunikacji.
- Opowiadaj dziecku bajki, czytaj książki i wierszyki- w ten sposób rozwiniesz jego wyobraźnię, rozbudzisz ciekawość poznawczą a także usprawnisz uwagę , koncentrację i pamięć.
- Odpowiadaj dziecku na pytania cierpliwie i wyczerpująco, sam także zadawaj pytania np. dotyczące przeczytanej bajki czy wspólnie obejrzanego filmu. W ten sposób zbogacisz słownictwo dziecka a także nauczysz je właściwego posługiwania się akcentem, rytmem i melodią, które mają wpływ na rozumienie wypowiedzi.
- Bądź uważnym słuchaczem, nie przerywaj dziecku unikaj kończenia jego zdań. Dyskretnie poprawiaj pojawiające się błędy mowy i wymowy , nie krytykuj , nie ośmieszaj, naśladując jego sposób mówienia. Pamiętaj, że rozmowa z tobą powinna być dla dziecka przyjemnością.
- Rozwijaj aktywność fizyczną dziecka, która wpływa na funkcjonowanie mózgu, zdolności poznawcze i intelektualne, w więc także na kształtowanie się umiejętności mowy. Zachęcaj dziecko do zabaw ruchowych angażując mięśnie całego ciała ( m.in. pływanie , jazda na rowerze, rolkach) a także rozwijając sprawność dłoni i paluszków (np. lepienie z plasteliny, klejenie, malowanie palcami, nawlekanie koralików, budowanie z klocków).